×




#1 2023

Uitgave van
Steunpunt Passend Onderwijs

Steunpunt Passend Onderwijs
Aïdadreef 4
3561 GE Utrecht
www.steunpuntpassendonderwijs-povo.nl

Concept en realisatie
Onlineblad.nl
Ruud Slagmolen, Len Blonk
Steunpunt Passend Onderwijs

Redactie
Elise Schouten, Jacques Poell, Ruud Slagmolen

Fotografie
Ewouter Blokland, Petja Buitendijk, Marjolein Kranendonk, medewerkers OZHW en anderen

Dit magazine is tot stand
gekomen in samenwerking met:









Woord vooraf

Echt luisteren

Bij het Steunpunt Passend Onderwijs zien we dat luisteren naar de stem van de leerling helpend is bij alle leerlingen en zeker ook bij leerlingen met een ondersteuningsbehoefte. Het levert een schat aan nieuwe, waardevolle informatie op als we leerlingen hun verhaal laten vertellen en écht luisteren. Goed luisteren leidt tot een verbetering van de relatie tussen de leerling en de leraar en tot beter passend onderwijs.

De leerlingen zijn naast dé experts over de wijze waarop en hoe ze leren ook de ervaringsdeskundigen van het onderwijs dat zij dagelijks volgen. Leerlingen kunnen zelf heel goed aangeven wat zij moeilijk vinden of wat ze nodig hebben. Luisteren naar de stem van de leerling komt de ontwikkeling van het kind of de jongere ten goede en dat willen we toch allemaal?

Het Steunpunt verzamelde, in samenwerking met onze partners, mooie voorbeelden uit de praktijk en we hopen het veld te inspireren met dit digitale magazine vol prachtige initiatieven.

Het Steunpunt Passend Onderwijs

Coen de Leeuwe (LAKS) en Zamora Pengel (OCW):

‘Laat leerlingen weten dat hun mening telt’

Wil je het onderwijs laten aansluiten op de behoefte van leerlingen, dan moet je als school vooral ook naar ze luisteren. Het vergroot de betrokkenheid en de motivatie. Laat je een leerling meepraten en meedenken, dan kom je veel sneller tot een goede en passende ondersteuning. “Wat aanvankelijk tijdrovend lijkt, levert uiteindelijk winst op voor de leerling. En daar doen we het immers toch allemaal voor.”

Er is een nieuwe wet in ontwikkeling die kinderen het recht geeft om gehoord te worden. De wet ‘Versterking positie ouders en leerlingen in het passend onderwijs’ richt zich op leerlingen die meer hulp nodig hebben dan de basisondersteuning. Het zijn leerlingen waarvoor een school een zogenaamd ontwikkelingsperspectief ontwikkelt (zie ook kader hieronder). “Dit hoorrecht betekent niet dat je verplicht bent om te doen wat een leerling wil. Het doel is vooral scholen te stimuleren om het gesprek met elkaar op gang te brengen en samen de belangen van het kind goed af te wegen”, zegt Zamora Pengel, beleidsmedewerker binnen de directie Kansengelijkheid en Onderwijsondersteuning op het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.



Zamora Pengel: “Het hoorrecht moet scholen stimuleren om het gesprek met elkaar op gang te brengen.”


Begrip en motivatie
Dialoog is dus van groot belang. “Als kinderen weten waarom bepaalde besluiten voor hen belangrijk zijn, zijn ze ook meer geneigd om het aanbod aan ondersteuning te accepteren. Coen de Leeuwe knikt. Coen (18) zit in 6 vwo van het VAVO Rijnmond College in Rotterdam. Hij is tevens algemeen bestuurslid bij het Landelijk Aktie Komitee Scholieren. Binnen het LAKS zet hij zich in voor inclusief onderwijs en houdt hij zich bezig met het onderwijsaanbod en communicatie. Is er meer begrip, dan wordt een leerling ook gemotiveerder om iets te doen “Voor de motivatie is het goed om inspraak te hebben in je eigen onderwijs. Stel, een school organiseert een studiedag. Als je samen het programma invult en je weet waarom er bepaalde keuzes worden gemaakt, dan ben je als leerling veel gemotiveerder om aan zo’n studiedag deel te nemen. Worden er keuzes gemaakt voor jouw eigen onderwijspad, dan is het van groot belang om besluiten over bepaalde ondersteuning samen te nemen met jou als leerling en met je ouders.”

Recht om gehoord te worden

Scholen voor speciaal basis- en voorgezet onderwijs moeten voor iedere leerling een ontwikkelingsperspectief (OPP) vaststellen. In het reguliere basisonderwijs gebeurt dat ook voor leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte. Dat OPP is een plan om school, ouders en leerlingen te helpen het verwachte uitstroomniveau van een leerling te halen. Het zegt iets over je ontwikkeling op school én over je plannen voor de toekomst. Met een nieuwe wet krijgen leerlingen nu het recht om gehoord te worden bij beslissingen over hun ontwikkelingsperspectief. Besluiten dus die hen aangaan.

Doelen met elkaar afstemmen
Biedt een school hulp, dan moet ze dat samen met de leerling afstemmen. Het hoorrecht geldt bij het opstellen, bijstellen en evalueren van het OPP. Is het hoorrecht eenmaal in de nieuwe wet vastgelegd, dan moeten scholen kunnen aantonen dat zij de mening van de leerling in dat ontwikkelingsperspectief hebben meegenomen.

Het kan nog beter
Luisteren naar leerlingen is dus belangrijk. Alleen… gebeurt dat al voldoende? “Als dat zo is, was dit wetsvoorstel niet nodig. Het gebeurt zeker al op meerdere plekken, maar nog niet overal voldoende structureel en systematisch. Bijvoorbeeld omdat het te druk is op een school of omdat er een tekort is aan leraren. Zo zijn er allerlei factoren te noemen waardoor het ‘luisteren’ er nog bij inschiet”, zegt Zamora. “Concrete cijfers zijn er nog niet, maar uit verhalen die wij als LAKS ontvangen, blijkt dat het nog steeds beter kan”, concludeert Coen. “Veel scholen zijn echt goed bezig. Maar we zien ook dat nog teveel scholen onderwijs bieden dat niet aansluit bij de behoefte van de leerling. Gaat het écht om iets belangrijks als zorg en ondersteuning, dan moet die hulp goed aansluiten bij de leerling En ja, dat hoeft niet altijd. Wiskunde heeft niet mijn voorkeur, ik leer liever een taal. Toch moet ik wiskunde leren. Maar gaat het écht om iets belangrijks als zorg en ondersteuning, dan moet die hulp goed aansluiten bij de leerling. Anders is het onbegonnen werk. Wat dat betreft zijn we blij met het nieuwe wetsvoorstel. Daar hechten scholen toch meer belang aan dan het woord van het LAKS. Alleen is deze wet gericht op leerlingen met een ontwikkelingsperspectief. Wat ons betreft mag het straks nog breder: dat niet alleen leerlingen met een ondersteuningsbehoefte, maar alle leerlingen worden gehoord.”

Coen de Leeuwe: “Het belangrijkste is dat leerlingen het gevoel krijgen dat hun mening telt.”


Leren van goede initiatieven
Vergt dit ook een cultuuromslag bij scholen? Zamora: “Die omslag is al jaren bezig. Toen ik nog op de basisschool zat, was het: zitten, mond dicht en luisteren. Die cultuur ligt gelukkig al lang achter ons. We hopen echter dat het nieuwe wetsvoorstel ‘het horen van leerlingen’ versnelt. Veel leraren en scholen willen graag, maar ze moeten gefaciliteerd worden om het structureel te maken.” Coen: “Klopt, sommige scholen kampen nog met vragen als: hoe werkt het dan in de praktijk? Eerder stelden we als LAKS een werkgroep samen waaraan ook de VO-raad, het Steunpunt Passend Onderwijs, het Nederlands Jeugdinstituut en Ouders & Onderwijs deelnemen. Dit magazine is een eerste opbrengst. Daarin laten we goede initiatieven van scholen zien. En daarin vertellen ook leerlingen wat het gehoord worden voor hen betekent.”

Gezien en gehoord worden
Het belangrijkste, concluderen Zamora en Coen, is dat leerlingen het gevoel krijgen dat hun mening telt. “Je voelt je als leerling een stuk meer gezien en erkend. Je bent eigenaar van je eigen pad binnen het onderwijs. En dat komt ook het begrip en de motivatie ten goede. Stap daarom als school zelf op de leerling af. Het belangrijkste is dat een leerling het gevoel krijgt dat zijn of haar mening teltNiet elke leerling durft die eerste stap te zetten. Geef aan: wij gaan luisteren, jij mag vertellen en daarna kijken we samen wat we ermee gaan doen”, aldus Coen. “Leer van elkaar”, adviseert Zamora. “Kijk buiten de grenzen van de eigen school. Er vinden al veel goede initiatieven plaats. En er zijn al veel tools die je daarbij kunnen helpen (zie ook het stappenplan hieronder van de Kinderombudsman). Je hoeft het wiel niet zelf opnieuw uit te vinden. Leer van de successen van anderen.”

In 4 stappen naar het juiste besluit

Hoe neem je het beste besluit voor kinderen? Om dat te realiseren bracht de Kinderombudsman vier stappen in kaart voor iedereen die beslissingen neemt over kinderen en jongeren. Zo bekijkt een school in stap 1 wat belangrijk is voor een leerling. Die wordt daarbij betrokken. Diens belang staat immers voorop. In stap 2 bekijk je samen wat er nog meer belangrijk is om dat goede besluit te nemen. Ook wat anderen er van vinden. In stap 3 volgt de beslissing, maar pas nadat alle belangrijke informatie is verzameld. Tot slot, in stap 4, wordt het besluit aan de leerling begrijpelijk toegelicht. Is die er dan toch niet mee eens, dan moet die weten of dit nog kan worden aangepast, en zo ja, wie hierbij kan helpen.

Uitleg passend onderwijs voor ouders en leerlingen